Emoties willen gevoeld worden. Daarom gaan ze niet weg als je ze negeert. Ze versterken zich en zetten zich vast in je lichaam waardoor je bijvoorbeeld spierspanningen krijgt. Je immuunsysteem kan ernstig verstoord raken door verwaarloosde gevoelens. Emoties gaan evenmin weg als je ze analyseert. Denken en voelen zijn twee verschillende manieren van doen. Het uiten van de emoties is ook niet perse noodzakelijk. Emoties willen gevoeld worden.

EMOTIES AANWAKKEREN EN VERWERKEN

Net zoals een golf opgestuwd wordt door de wind, wordt een emotie aangewakkerd door een gedachte. Een voorbeeld: je laat een wind in het openbaar. Er komt een vervelende emotie op: schaamte. Wat nu?

3 Scenario’s na het opkomen van een emotie

De emotie vergroten

  1. Oh nee, wat nu? Wat ben ik toch een loser!
  2. Door de gedachte wordt de schaamte (veel) groter
  3. Gevoelens van minderwaardigheid worden getriggerd
  4. De schaamte mengt zich met deze andere gevoelens

De emotie accepteren

  1. Bah, wat vervelend. Maar ik ben nu eenmaal niet perfect.
  2. De schaamte ebt weg

De emotie ontkennen

  1. Deze vervelende emotie bedreigt mijn zelfbeeld. Ik sluit me ervoor af
  2. Je kan je niet afsluiten voor slechts één emotie – andere emoties voel je dan ook minder goed
  3. De emotie wacht op het tijdstip dat hij wél gevoeld wordt. Hij verdwijnt niet.

Alleen in het tweede scenario heeft de emotie zijn taak uitgevoerd. Hij komt op, levert zijn boodschap af, en gaat weer weg. De emotie is onmiddellijk verwerkt.

In het eerste en het derde scenario moet dit nog gebeuren. Niet verwerkte emoties mengen zich met andere onverwerkte emoties en gaan zich vastzetten in het lichaam. Andere emoties kunnen dan ook niet meer goed stromen. En dat is jammer, want hoe beter je emoties stromen, hoe levendiger jij je voelt.

_________
auteur:
Roelien Reinders
schrijver en coach Trancemissie

Leave a comment