Trek het je niet aan! zei je moeder vroeger als je met een naar gevoel thuiskwam. Je werd misschien gepest, of je schoolvriendin had je niet uitgenodigd voor haar feestje. De meeste kinderen wisten dat je nooit moest laten merken hoe verdrietig en angstig je was, wanneer je werd gepest. Als je deed alsof het je niets kon schelen, hielden ze vanzelf op, en zochten ze een ander slachtoffer. Er zijn legio verhalen bekend van kinderen die dat niet lukte, en die een andere school moesten zoeken, waar ze vervolgens opnieuw gepest werden. Blijkbaar trokken deze kinderen het zich te veel aan!

We zien hier dat de Nederlandse taal een bijzonder interessant geheim prijsgeeft. Je kunt blijkbaar dingen aantrekken, en dit heeft met gevoelens te maken. Maar hoe werkt dat dan?

JE ONVANGT WAT JE UITZENDT

Stel je voor dat er een ruimteschip boven de aarde cirkelt, dat de volgende boodschap uitzendt: Lieve aardlingen, hoe gaat het? Zin in een gezellig feestje? Zij krijgen waarschijnlijk een heel ander antwoord van ons dan een vloot Galactische Veroveraars met de boodschap: Geef je over, nietige aardwormen! We zijn gekomen om jullie te vernietigen!

Wij mensen doen precies hetzelfde. We zenden voortdurend boodschappen uit. Een man die schichtig over straat loopt met de gedachte: oh, als ik maar niet overvallen wordt, zendt angst uit. Iemand die verontwaardigd alle nieuwssites afbrowst met de gedachte: het is toch schandalig wat er allemaal op de wereld gebeurt, zendt boosheid uit. Beiden krijgen ze antwoord op hun signalen. De bange man valt meteen in het oog bij overvallers. Ze zien hem als een makkelijke prooi, en nemen hem te grazen. De verontwaardigde persoon vindt nog veel meer bewijzen van schandalige misstanden. Samen met andere boze mensen spuit hij zijn gal op Facebook en in commentaren.
Wat is er nu gebeurd? De angstige man is nog angstiger geworden, en de boze man (of vrouw) nog bozer. Ze hebben aangetrokken wat ze uitgezonden hebben – ze hebben nog meer van dezelfde gevoelens aangetrokken.

FOCUS OP WAT JE WÈL WILT

Alles wat je aandacht geeft, groeit. Of die aandacht positief of negatief is, maakt niet zoveel uit. Dit is zelfs wetenschappelijk bewezen. Tomaten die liefdevol toegesproken werden én tomaten die dagelijks uitgescholden werden (wat ben je toch een achterlijke, verrotte tomaat!) groeiden beide aanzienlijk harder dan tomaten die helemaal niet toegesproken werden. Op het moment dat de angstige man beseft dat hij door zijn voortdurende angst op een overval, deze juist steeds dichterbij brengt, kan hij de vicieuze cirkel stoppen. Hij wil immers niet bewust overvallen worden. Hij wil juist veilig over straat. Hier moet hij dus op focussen, bijvoorbeeld met de gedachte en het gevoel: Wat is het toch heerlijk relaxt op straat. Ik voel me helemaal veilig.
De verontwaardigde persoon zou zich kunnen realiseren dat zijn boosheid de wereldvrede helemaal niet dichterbij brengt, maar dat hij juist meer boosheid de wereld inbrengt. Door zijn focus te verleggen naar de miljoenen goede mensen die er zijn, zal hij zich meteen een stuk beter voelen: boosheid is net als een beker vergif die je zelf leegdrinkt, terwijl je verwacht dat anderen dood neer zullen vallen.

GOEDE GEVOELENS AANTREKKEN

Je trekt meer van hetzelfde aan – dit vormt jouw realiteit.
Wil je meer boosheid? Straal dan boosheid en verontwaardiging uit. Je trekt steeds meer redenen aan om boos te worden, die jij de realiteit zal noemen. Of heb je liever liefde? Wees lief. Dit zal jouw realiteit worden. Wil je vriendschap? Wees een vriend. Wil je beter werk? Werk beter. Wil je meer geld? Geef dan meer aandacht aan het geld dat je wel hebt, in plaats van te focussen op het ontbreken hiervan.

Wees geduldig met jezelf. Het kost tijd en oefening om deze wetenschap toe te passen. De eerste stap is bewustwording dat je je focust op het verkeerde gevoel. Je bent bijvoorbeeld aan het piekeren over hoe je je rekeningen deze maand moet betalen. Het bijbehorende gevoel is angst. Dit akelige gevoel wil je niet hebben, en het werkt juist averechts. Kies nu een ander gevoel. Wat is het tegenovergestelde gevoel van angst? Je zou zekerheid kunnen kiezen. Je wilt er zeker van zijn dat je altijd al je vaste lasten kunt betalen. Wat een heerlijk, veilig gevoel is dat! Concentreer je op dat gevoel terwijl je een paar keer diep adem haalt. Bedenk hier een affirmatie bij, en koppel die aan het gevoel, bijvoorbeeld: Ik heb elke maand meer dan voldoende geld voor mijn vaste lasten en om allerlei leuke dingen te doen. Corrigeer jezelf elke keer als je weer in je oude, ongewenste script terugvalt. Gebruik je affirmatie samen met het bijbehorende gevoel.

GEVOELENS EN GEDACHTEN

Gevoelens zijn duizend keer sterker dan gedachten. Met gevoelens communiceer je in alle talen. Positief voelen is daarom nóg belangrijker dan positief denken. Gevoelens mag je echter niet onderdrukken. Werk daarom ook aan je onverwerkte emoties. Hier word je een stuk gelukkiger van.

Leave a comment