Een tijdje geleden werd mijn auto midden op de snelweg total loss gereden. Het was een enorme klap, en een beangstigende ervaring. Toen ik me uit het wrak gewurmd had, voelde ik hier echter helemaal niets van. Ik was praktisch, kalm en zakelijk. Gelukkig maar, want huilen, schreeuwen en schelden had de situatie alleen maar verslechterd.

UITGESTELDE EMOTIES VOELEN

Met behulp van yoga en meditatie kon ik de daaropvolgende dagen mijn emoties in laten dalen en verwerken. Op deze manier kon ik ze rustig voelen en weer af laten vloeien. Maar wat als er nu nog meer vervelende dingen waren gebeurd? Had ik alles dan ook zo vlug kunnen verwerken? Waarschijnlijk niet!

HET PIJNLICHAAM

Soms moet je je emoties even on hold zetten, omdat je anders niet verder kunt, maar emoties die ook later niet gevoeld worden gaan vast zitten. Samen met andere onverwerkte emoties vormen ze een grote kluwen van onbestemde gevoelens – het pijnlichaam. Dit pijnlichaam is altijd aanwezig als een onderliggend gevoel van onbehagen, verdriet, angst en andere ongewenste gevoelens. Onverwerkte gevoelens gaan ook vast zitten in je lichaam. Je spieren spannen zich aan, en belemmeren daarmee de doorstroom van energie en het afvloeien van de emoties.

DE BALLAST DIE JE MEEDRAAGT

Meestal is je pijnlichaam vaag op de achtergrond aanwezig, en heb je er niet echt last van. Je voelt alleen een voortdurend gevoel van vaag onbehagen, wat je belemmert om helemaal vrij en gelukkig te zijn. Juist hier zitten namelijk die blokkades die je altijd tegenwerken in het leven. Wil je graag rijk en succesvol zijn? Vergeet het! In je pijnlichaam zitten bijvoorbeeld die akelige, weggestopte minderwaardigheidsgevoelens die je elke keer weer saboteren.
Wanneer je pijnlichaam geactiveerd wordt, nemen de weggestopte emoties de overhand. Mensen laten zich meeslepen door die emoties – die samen een enorme kracht hebben – waardoor ze irrationeel reageren en dingen kunnen doen waar ze later spijt van hebben. Iets heel kleins kan deze activering al veroorzaken: iemand botst tegen je aan, en het voelt meteen of je hele bestaan bedreigd wordt; je wordt fysiek agressief of gaat schelden. Dit is natuurlijk maar een voorbeeld: ieder mens is uniek, en iedereen heeft zijn eigen, unieke pijnlichaam. Voor de een zitten er veel minderwaardigheidsgevoelens, voor de ander meer angst of verdriet. Voor iedereen zou het fijn zijn als we al deze ballast los konden laten.

HET PIJNLICHAAM HERKENNEN EN OPLOSSEN

Elke keer als er zonder een directe oorzaak een vervelend gevoel bovenkomt, komt dit waarschijnlijk uit je pijnlichaam. Dit is goed, want dan kan je het verwerken en ben je weer een stukje van je ballast kwijt. Het is niet belangrijk om te weten waar het gevoel vandaan komt. Het is namelijk een oud gevoel dat je iets wilde leren over een situatie van toen. Localiseer het gevoel in je lichaam, en ontspan precies op die plek. Adem er een paar keer naar toe. Zo laat je het gevoel los. Het contact maken met je lichaam is een belangrijke stap in het omgaan met gevoelens. Hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. Je zal deze oefening dan overal waar je bent toe kunnen passen.

DOWNLOADEN

Deze ontspanningsoefening heb ik ingesproken, zodat je tijdens het beluisteren door het proces geleid wordt.

EEN WAARSCHUWING

Het herkauwen, analyseren en bespreken van oude en vastzittende gevoelens met vrienden en vriendinnen is echt niet hetzelfde als een goed gesprek. Houd hiermee op. Natuurlijk wil je je verhaal kwijt, maar als je erop door blijft gaan, versterk je je ongewenste gevoelens alleen maar door je voortdurende focus erop. Bovendien vermijd je door het praten dat je de emoties goed kunt voelen en kan laten gaan. Hoe beter je daarentegen leert met je emoties om te gaan, hoe vrijer en gelukkiger je je zult voelen. Zeker zonder al je ballast!

Leave a comment