Door meditatie kom je in contact met je hoger bewustzijn. Dit brengt je onder meer kalmte, evenwicht en overzicht. Meditatie heeft een positieve invloed op je leven.

Meditatie en manifestatie

Meditatie stimuleert rechtstreeks onze hogere chakra’s. Deze energiecentra sturen ons hele (on)stoffelijke lichaam aan. Wanneer je een bewuste verbinding maakt met deze centra, geef je een direct commando voor manifestatie. Daarom is meditatie niet alleen belangrijk voor onze mentale, emotionele en fysieke gezondheid, maar ook voor het vormgeven van ons leven.

Hoe moet ik mediteren?

Meditaties waarbij je maandenlang in een grot opgesloten wordt, zijn waarschijnlijk niet geschikt voor jou. Op een gegeven moment moet je naar je werk, of gewoon de afwas doen.
Gelukkig zijn er nog veel meer manieren om te mediteren. De meditaties die je doet als onderdeel van een Kundalini Yoga set, kan ik zeker aanbevelen. Maar hiervoor moet je minstens een uurtje uittrekken.

Een minimeditatie doe je gewoon tijdens je dagelijkse bezigheden.

Wat heb ik nodig voor een minimeditatie?

  • Een wekker of een app met een repeterend alarm.

mini meditatie wekkers - Photo by Ahmad Ossayli on Unsplash

Gebruik bijvoorbeeld een mindfulness bell online. Deze werkt op je computer, en misschien ook op mobiele Android toestellen. Deze site werkt niet op iPhone en iPad. Daar gebruik ik TimeWinder. Dit is een app om trainingsprogramma’s samen te stellen. Maak een set met een timer van 5 minuten, en zet het aantal herhalingen op 20.

  • Een affirmatie.

Een goede affirmatie werkt als zelfhypnose, vooral als je hem vaak herhaalt.

  • Een goed gevoel.

Een affirmatie werkt alleen als je er het juiste gevoel bij hebt. Je gevoel moet in harmonie zijn met de affirmatie. Als je affirmatie is: Ik ben een winnaar!, maar je gevoel vibreert met: Waarom lukt mij nooit iets?, dan heeft je affirmatie geen enkel effect. De affirmatie in dit voorbeeld kan zelfs je negatieve gevoel versterken. En dat was nou juist niet de bedoeling!

Waar en wanneer doe ik een minimeditatie?

Ik doe deze meditaties veel wanneer ik thuis werk, of met huishoudelijke klusjes bezig ben. Deze meditatie is ook geschikt voor op de bank tijdens het lezen of Netflixen.
Wanneer je deze meditatie in het openbaar doet, is het belletje hinderlijk. Zoek dan een app met een ander signaal, of zet een koptelefoon op. Deze meditatie kan in dat geval ook prima op je werkplek.

MINIMEDITATIE ZELFLIEFDE

De affirmatie: Ik voel liefde voor mezelf

We zeggen niet ‘houden van’, omdat we juist willen loslaten, voelen en stromen.

Kom bij je gevoel

lief diertje minimeditatieWe komen bij een liefdevol gevoel door te kijken naar een foto of video van een schattig diertje. Kies een dier waar je geen enkel negatief gevoel bij hebt.

Kies geen persoon om het gevoel van liefde op te roepen. De kans is te groot dat dit juist een negatief gevoel triggert. Wanneer je denkt aan je moeder of kind, komen er gedachten van zorgen boven. Wanneer je denkt aan de fijne perioden met een ex, voel je direct daarop weer de pijn.

Lieve, knuffelige diertjes geven jou een gevoel van warmte, licht en vreugde.
Kies bijvoorbeeld een leuk filmpje uit op YouTube, en onthoud dat voor tijdens de meditatie. We roepen het beeld boven om bij ons gevoel te komen. Wanneer we het gevoel versterken, laten we het beeld weer los.

Stappenplan minimeditatie

Zet je alarm. We doen 20 herhalingen van 5 minuten. Elke keer wanneer het signaal gaat, herhaal je onderstaande stappen. De ene keer kost het minder moeite dan de andere keer. Dat is natuurlijk deel van de meditatie.

  • Haal diep adem
  • Laat een gevoel van liefde bovenkomen
  • Voel het gevoel in je hart.
  • Laat het beeld verdwijnen
  • Versterk de liefde in je hart
  • Zeg of denk je affirmatie
  • Laat je gevoel door je hele lichaam stromen
  • Haal diep adem

Issues

In theorie is deze meditatie heel simpel. Er zijn echter twee cruciale struikelblokken, nl.

  1. Je komt niet bij het juiste gevoel
  2. Er komen weerstanden boven

1. Bereid je goed voor. Welk beeld geeft jou een goed gevoel? Zorg dat dit beeld goed in je hoofd zit. Accepteer dat je gevoel niet altijd hetzelfde is.
2. Wanneer je de minimeditatie goed doet, komen er weerstanden boven. Dit is je pijnlichaam dat aan het oplossen is. Dat is een goed teken. Op dit moment mag je dankbaar zijn dat je deze vervelende gevoelens mag laten gaan. Ga gewoon door met de meditatie, en laat de weerstanden los zonder er veel aandacht aan te besteden.

Resultaten van meditatie

Een minimeditatie is een goede en praktische manier om in contact te komen met je hoger bewustzijn.
Deze zelfliefde meditatie brengt je dichter bij je kern, waardoor je steeds beter in staat bent liefde te geven en te ontvangen.


Leave a comment