Geluk kan je leren. Laat het niet aan het toeval over of er iets gebeurt dat je gelukkig maakt. Win je de loterij? Je geluk zal van tijdelijke duur zijn. En schuif ook iemand anders niet de verantwoordelijkheid in de schoenen om jou voor eeuwig gelukkig te maken. Die verantwoordelijkheid is te groot. Maak jezelf gelukkig. Maar hoe?

HOE VOELT HET OM GELUKKIG TE ZIJN?

Maak er een gewoonte van om regelmatig je gevoelens te observeren. Van nature zijn we geneigd om negatieve gevoelens voorrang te geven. Dit is evolutionair bepaald, want gevoelens als angst en boosheid konden in vroeger tijden ons leven redden. Probeer dit bewust te veranderen, door positieve gevoelens meer aandacht te geven dan negatieve.

Noteer hoe je je voelt als je gelukkig bent. Let vooral op je ademhaling en wat je voelt in je lichaam.
Ik geef hier mijn eigen lijstje als voorbeeld, maar het kan heel goed dat jouw lijstje anders is.

  1. open in hartstreek
  2. veel licht in en om me heen
  3. rustige en diepe ademhaling
  4. ontspannen schouders
  5. open ogen
  6. glimlach
  7. hoge energie (gezicht, kruin)

Zorg dat je je lijstje altijd bij de hand hebt. Loop het door als je je iets minder voelt. Hierdoor kom je weer dicht bij je geluksgevoel!

GELUKSBEELDEN EN SYMBOLEN

poezenfilmpjes

Van sommige beelden worden we blij. Geen kwaad woord over de schattige dierenfoto’s en filmpjes op onze Facebook tijdslijn. Miljoenen mensen worden hier gelukkig van. Maak er ongegeneerd gebruik van!

geluksamuletten

Een aandenken aan een mooie gebeurtenis, of een cadeautje van een geliefde maakt ons ook gelukkig. Je kan zoiets bij je dragen als een geluksamulet.

universele symbolen voor geluk

Een universeel symbool draagt heel veel samengebalde kracht in zich. Iedereen kan daar uit putten. Een voorbeeld van zo’n rune is wunjo. Gewoon naar het symbool kijken is genoeg.

BEWEGEN LAAT JE ENERGIE STROMEN

Vastzittende emoties nestelen zich in je lichaam. Door te bewegen geef je ze de kans om af te vloeien. Hierdoor voel je je vrijer, en dus gelukkiger. Sporten is uitstekend – maar dansen is net zo goed een sport!

MEDITATIE EN DANKBAARHEID VERHOGEN JE GELUK

In de vorige eeuw werd dit nog als heel erg zweverig bestempeld. In dit millenium weten we dat het twee belangrijke pijlers zijn voor onze mind mastery. Meditatie en dankbaarheid verbinden je met je hogere zelf. Door dankbaarheid te voelen trekken we meer dankbaarheid aan. Meer redenen om dankbaar voor te zijn. Redenen om gelukkig te zijn. Probeer ook eens dankbaar te zijn voor iets dat je niet zo leuk vind. Het Universum heeft hoogstwaarschijnlijk iets veel beters voor je in petto!
Meditatie hoeft niet saai te zijn. Begin niet meteen met hardcore meditaties zoals een uur stilzitten en naar een kaars kijken. Een meditatie kan ook heel goed dynamisch zijn. Doe de afwas eens heel bewust en mindfull. Voel het water over je handen stromen, en voer elke handeling met aandacht uit. Zo kan je van elke handeling een meditatie maken.
Ademhalingsoefeningen zijn ook heel goede meditaties.

_________
auteur:
Roelien Reinders
schrijver en coach Trancemissie

Leave a comment